Bremsevæsken

   Bremsevæske er en del af bilens sikkerhed, så derfor er det yderst vigtigt at være omhyggelig med udskiftning af bremsevæsken.

Hvorfor skifte bremsevæsken?

Den største årsag til at vi skifter bremsevæsken er at den er Hygroskopisk, hvilket vil sige den kan absorbere og indkapsle vandpartikler. Dette kan man måle sig frem til med enten en fugtmåler eller en kogepunktstester.





Fugtmåleren fungere på den måde at man stikker de to spidser
ned i bremsevæsken, og så viser den med dioder på siden hvor
meget fugt der er i bremsevæsken i procent.
Der tillades op til max 2%




Bremsevæskekogeren fungere på den måde at man tapper en mængde væske fra bilens bremsesystem, og ned i en lille beholder. Så kobler man bremsevæskekogeren til bilens batteri og dykker den ned i den lille beholder og trykker på knappen og afventer resultatet på skærmen.
Bemærk der kommer dampe under kogningen som ikke er sunde for dit helbred, så lad vær at stå og indånde dem under kogningen.







Bremsevæske er inddelt i noget der kaldes DOT.


Tørt kogepunkt er måling direkte fra en nyåbnet bremsevæske.

Vådt kogepunkt er måling ved brugt
bremsevæske om en vandprocent på max 3,7%




Kan man blande de forskellige DOT?



DOT 3-4-5.1 er alle Glycol-baseret.
DOT 5 er silikone-baseret.

Derfor er det vigtigt aldrig at blande DOT 5 med nogen af de andre.
DOT 5 angriber ikke plast og ætser ikke, så det skal bemærkes at hvis der står i fabrikkens datavejledning af der skal bruges DOT 5.
Så må der under ingen omstændigheder bruges andet.










Ny VS Gammel

Med tiden vil bremsevæsken ændre farve fra gylden til sort.

Det skyldes at væsken bliver fyldt med snavs, så er væsken helt sort anbefales det at skifte den.

Sort bremsevæske er ofte et tegn på væsken ikke har været skiftet i 3-5 år


Udskiftning anbefales mindst hvert 2. år hos de fleste bilproducenter, men kan variere. Så derfor følges producentens anbefalinger.


Egenskaber

Hygroskopisk: var som sagt at bremsevæsken absorbere og indkapsler fugtpartikler. Det er en god egenskab da det forhindre at der står vandlommer i rørsystemet. Forestil jer at der står en lille vandlomme og det bliver -10 grader, hvad sker der med vandlommen? korrekt den fryser og blokere for bremsevæsken ud til det hjul, og derved nu bremsekraft.

Tryk: Bremsevæske kan klare et tryk på op til 15000 Kpa svarende til 150 bar

Additiver: Bremsevæsken indeholder nogle additiver som gør at den har samme egenskaber uanset temperatursvingninger, samt beskytter mod indvendig tæringer.


Sikkerhed



Bremsevæske har en PH værdi på ca. 9-11 og ætser og udtørrer din hud.


Derfor er det yderst vigtigt at du beskytter dine hænder med de korrekte handsker. Selv meget kortvarig kontakt med bremsevæske kan ødelægge din hud.


Husk at eksem er en livsvarrig hudlidelse som ikke kan genoprettes.


Kommer der bremsevæske i øjet, skal der straks skylles grundigt og derefter søges læge øjeblikkeligt. Se databladet (eks) til det enkelte produkt og følge førstehjælpsanvisningen, og tag produktet med på skadestuen da det gør lægens arbejde nemmere.


Efter endt arbejde med bremsevæske aftages handsker korrekt således at der undgås kontakt med væsken, og derefter vaskes hænder og arme grundigt.








Rengøring



Efter endt arbejde er det vigtigt at bilen rengøres på alle overflader som har været i kontakt med bremsevæsken, da den opløser lakken.












MILJØ


Bremsevæske er skadeligt for miljøet, mennesker og
dyr. Så derfor skal det bortskaffes på korrekt vis.


Er du i tvivl så tag et kik på ABAS hjemmeside


Eller brug denne miniguide fra BFA-I.DK












Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Udvalgt indlæg

Bliv mekaniker

Bliv Mekaniker Det rigtige valg “hvor svært kan det være?” - at blive mekaniker altså. Uddannelsen er alsidig, og gennemgår ...