Udskiftning af bremsevæske





Hvornår bør bremsevæske skiftes?

Kik i bilens servicehåndbog eller fabrikkens anvisninger på fx tolerancedata


Inden du går i gang.

Der er grundlæggende tre måder at skifte bremsevæske på.

Metode 1: To personer, en der træder på bremsepedalen, mens den anden udlufter bremserne.

Metode 2: Suger bremsevæsken ud med en bremseudlufter.

Metode 3. Trykker bremsevæsken igennem systemet med en maskine tilsluttet til
                  bremsevæskebeholderen.

Uanset metode skal du sørge for at have det rette udstyr samt den korrekte bremsevæske DOT 3-4-5-5.1 samt mængde ca. 1-2 liter.
Bremserørsnøgle i korrekt størrelse, da den griber om udluftningsskruen langt bedre end en fastnøgle

Forberedelse 

Løsen hjulboltene, uden at skrue bolte/møtrikker helt ud.


Hejs bilen op på liften, og afmonter alle fire hjul.
Den mest almindelige udluftningsrækkefølge er højre baghjul, venstre baghjul, højre forhjul og venstre forhjul. Dvs. du starter med det hjul der længst væk fra bremsevæskebeholderen.
Find udluftningsskruerne og forsøg forsigtigt om de alle kan løsnes, og kan de ikke det skal dette repareres før du kan fortsætte udluftningen af bremserne.

Manuel udluftningsmetode

2 personer til denne opgave


  • Monter bremserørsnøglen på udluftningsskruen (starter ved højre baghjul)
  • Sæt en gennemsigtig slange ned over udluftningsskruen og før denne slange til en beholder
  • Den ene person sidder klar i bilen til at træde på bremsepedalen
  • Den anden person står ude ved bremserne og åbner nu for udluftningsskruen
  • Bremsepedalen pumpes 10 gange til der kommer ren bremsevæske ud
  • Bremsepedalen holdes nu i bund og udluftningsskruen lukkes, og gentages ved alle hjul.
  • Tilbage til højre baghjul
  • Der pumpes på bremsepedalen 4-5 gange og holder tryk på pedalen
  • Udluftningsskruen løsnes nu, og pedalen vil gå i bund.
  • Pedalen må ikke slippes før udluftningsskruen igen er lukket. Dette gentages 2-3 gange ved hvert hjul
  • Nu er bremsesystemet udluftet og klar til brug.
  • Se evt. video om fremgangsmåden

Suge og trykmetoden


Suge metoden fungere ved at man ved hjælp af trykluft danner undertryk i en beholder. fra beholderen går der en gennemsigtig slange som monteres på udluftningsskruen.
Fremgangsmåden er meget lig den manuelle med at du starter ved højre baghjul og suger indtil der kommer ren bremsevæske ud. Bemærk det er meget vigtigt beholderen ikke løber tør under denne metode.

Trykmetoden fungere ved at man har en maskine der er fyldt med 5-10 liter bremsevæske. Den montere man direkte på bremsevæskebeholderen, og via slangen sendes bremsevæske under tryk ca. 0.5 - 1.0 bars tryk til bremsevæskebeholderen. så montere du en slange med beholder ude ved udluftningsskruen og åbner, og så løber bremsevæsken automatisk igennem bremsesystemet. 










Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Udvalgt indlæg

Bliv mekaniker

Bliv Mekaniker Det rigtige valg “hvor svært kan det være?” - at blive mekaniker altså. Uddannelsen er alsidig, og gennemgår ...